Şu meymenetsiz, uğursuz, hatta “südüklü” 2020’ye ocak ayında
Birkan Nasuhoğlu ile birlikte kaydettiği “Gülmedi Kader” ile başlamıştı Gökhan
Türkmen. Sonra şubat ayında “Kâğıt” ve Fransızca versiyonu “Bout D’Histoire”
ile devam etti. Nisan’da “Aşk”, temmuzda “Yüzüme Vurma” yayımlandı. İşte bu dört şarkı, bir de 2019 Ekim’inde
yayımlanan “Aşkın Enkazı” ve hemen peşi sıra gelen “Sır” adlı şarkılar,
“Romantik” albümünde bir araya getirilmiş.
Albümde dört de yeni şarkı var ki bunlar zaten ilk dört
sırada karşımıza çıkıyor: “Derdim”, “Gökyüzünden”, “Yalnızım Ulan” ve “Alışamadım
Masallara”.
Albümün en ilgi çekici parçası ilk sırada yer alıyor. “Derdim”
öncelikle Türkmen’in farklı vokal tekniğiyle dikkat çekiyor. Alışageldiğimizden
bir hayli farklı, daha kirli bir yorum stili bu. Şarkı sakin başlayıp ritmini
alıyor, trompetle coşuyor, sonra sakinleşerek sona eriyor. Atıl Aksoy’un hem
klasik gitar yürüyüşünü hem de “synth” modernizmini bir araya getiren
düzenlemesi nefis. Söz ve müziği Gökhan Türkmen imzalı parça etkili ve akılda
kalıcı.
Adı üstüne, “Romantik” bir albüm bu. Keza “Gökyüzünden” de
romantik bir şarkı. Bu defa düzenlemeyi Aytaç Özgümüş yapmış. Sözler Mert Carim
ve Ozan Turgut tarafından yazılmış, besteyse Gökhan Türkmen’e ait. Yine gitar
ve trompetin etkisini hissettirdiği düzenlemeye yaylılar da lezzet katıyor.
Zaten şarkı da aslına bakarsanız vals ritminde.
Söz ve müziği Gökhan Türkmen tarafından yazılan ve Aytaç
Özgümüş tarafından düzenlenen “Yalnızım Ulan” var sırada. Şarkının adı
dayılanır gibi ama tam tersine son çare olarak, bir çağrı, bir çığlık gibi “Yalnızım
Ulan” diyen bir adamın hikâyesi bu. Yani yine romantik. Bas yürüyüşüne
bayıldığım şarkının içinden bir yerlerden bir de elektro-gitar solo çıkması
hediye gibi. Sahi biz ‘80’ler, ‘90’larda içinden böyle şeyler çıkan şarkılar
dinlerdik değil mi?
“Alışamadım Masallara”, sözleri Ozan Turgut’a, bestesi
Gökhan Türkmen’e ait bir şarkı. Düzenlemeyi Ahmet Faik Dökmeci yapmış. Trompetin
verdiği “big band” havasıyla “jazzy” tınılar taşıyan, ritmik, parmak
şıklatmalık bir parça “Alışamadım Masallara”. Bu şarkı da sonlara doğru ritmi
yavaşlarken müthiş bir müzikal zenginlikle yükselerek bitiyor.
Gökhan Türkmen’in en büyük farkı da bu zaten. Çok karmaşık, müzikal
anlamda çok kompleks yapısı olan besteler değil aslında yaptıkları. Bir akustik
gitarla, ıslıkla çalınıp söylenebilecek sadelik, naiflik var hemen hepsinde.
Buna karşın piyasa standartlarına sıkışıp kalmadan, tamamen özgür, yaratıcı ve müzikal
niteliği yüksek düzenlemelerle ticari açıdan riske girmeyi göze alabiliyor.
Misal, “Yalnızım Ulan”a koy bir klarnet, vokali de biraz önce çıkar, az
ağdalandır, at o soloyu filan oradan. Mis gibi ticari “hit” olurmuş ama yapmamış;
zor anlaşılmayı göze almış. İyi de yapmış.
Sıradaki parça, “Bout D’Histoire”, Türkçesi “Kâğıt” ile
birlikte Sevgililer Gününe özel yayımlanmıştı. Bakın basın bülteninde ne
yazılmış bu şarkı için: “Her iki versiyon da polifonik yapısı ve güçlü
orkestrasyonuyla dikkat çekiyor. Söz ve müziği Gökhan Türkmen’e ait
olan parçada Türkmen’in naif sesi, ‘country jazz tınısı ile bütünleşik çok
sesli bir armoni yaratıyor.”
Evet, aynen öyle yapıyor, fazla söze ne hacet. “Neden Fransızca?”
diye sorarsanız, bu tamamen Gökhan’ın Fransız müziğine hayranlığının bir
uzantısı. Söz ve müziği Gökhan Türkmen’e, düzenlemesi Atıl Aksoy’a ait parçanın
Fransızca sözlerini ise Nathalie Reins yazmış, daha doğrusu Türkçe sözleri
çevirerek adapte etmiş. Şarkının Türkçe versiyonu da albümün sonuna konulmuş.
Geçtiğimiz ekim ayında tekli olarak yayımlanan “Aşkın Enkazı”
için şu cümleleri yazmışım o günlerde: “Her şeyden önce şarkının düzenlemesi
çok zengin, çok doyurucu. Özellikle yaylıların kullanılış biçimi, kontrşanlar
filan inceden bir Onno Tunç tadı bırakıyor kulakta. Nefesliler ve vokallerin
armonisi de müthiş. Bu kadar dört başı mamur, tam tekmil kayıtlar pek az
yapılır oldu artık. Ben kendi adıma ne kadar özlediğimi fark ettim. Hep
akustik, hep gitar, nereye kadar?”
Bakın yine, düzenlemeye takılmışım en çok ki Ahmet Faik
Dökmeci tarafından yapılmış. Bir de bu şarkının söz ve müziğinin Birkan
Nasuhoğlu’na ait olmasına rağmen, “Gökhan Türkmen stili” olarak
tanımlayabileceğimiz bir şarkı olduğunu da söylemişim.
Sözleri Ozan Turgut, bestesi Gökhan Türkmen imzalı “Sır”ın
düzenlemesi yine Atıl Aksoy’a ait. “Gülmedi Kader” ise Gökhan Türkmen ve Birkan
Nasuhoğlu’nun birlikte yazıp birlikte seslendirdiği ve düzenlemesi Aytaç
Özgümüş tarafından yapılmış bir parça.
Albümde “Aşkın Enkazı”, “Sır” ve “Gülmedi Kader”in arka
arkaya sıralanması boşuna değil. Zira bu üç şarkı, tekli olarak da ardı ardına
yayımlanmış ve her üç parçanın klibi, birbirine bağlı olarak gelişen bir
hikâyeyi anlatacak şekilde çekilmişti.
“Sır”da en çok Atıl Aksoy’un arkada usul usul çaldığı
piyanonun caz akorları kulağımı okşadı. “Gülmedi Kader” ise yine müzikal
zenginlik açısından hiçbir masraftan kaçınılmamış düzenlemesi ve vokal kompozisyonları
ile kulağa yer ediyor.
Sözleri Aslı Demirer’e, bestesi Gökhan Türkmen’e ait “Aşk”ın
düzenlemesini Feryin Kaya ve Ural Sönmez yapmış. Türkmen takipçileri bilir, bu
şarkının klibinde Sinem ve Gökhan’ın görüntüleri, hele o ilk gençlik
dönemlerine ait görüntüleri hem çok eğlenceli hem çok romantikti. Şarkı vals
ritminde, ismi “Aşk”, klipte sektörün görüp görebileceği en şahane karı-koca,
yol ve iş arkadaşı olabilmiş çiftlerinden biri var. İdeal bir düğün şarkısı
ortamı hazır ama bereket öyle bir şarkı değil bu şarkı. Meleksiz, cennetsiz,
duasız filan gösterişsiz, dupduru, sade, naif bir aşkın tasviri bu. Bu şarkı bu
albümde durmasın da nerede dursun?
Şarkılar, genellikle eşlik ettikleri yaşanmışlıklarla kalır akıllarda. 2020'de yayımlanan şarkılar nasıl hatırlanacak, ileride bu karantina günlerine de özlem duyacak mıyız orası belirsiz ama şunu diyebilirim: Bu albüm pekala bir "son romantik"in albümü olarak müzik tarihine yazılabilir.
Yavuz Hakan Tok
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Hakkımda
Yavuz Hakan Tok Müzik Yazarı / Eleştirmen / Arşivci
2001 yılında Bir Zamanlar adlı internet sitesinde müzik yazıları yazmaya başladı. Yanı sıra yazıları, Zip İstanbul, Koara, İkinci Kanal, Caretta, Mezun Life, Popüler Tarih dergilerinde, Bugün gazetesi ve Milliyet gazetesinde yayımlandı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder