Utku Barış Andaç – “Bir
Kadın Çizeceksin”
Utku Barış Andaç, küçük yaşlardan itibaren müzik eğitimi almaya
başlamış ve konservatuarın müzik eğitimi bölümünden mezun olmuş. Aldığı
derslerle keman konusunda icracı olarak kazandığı donanımı, çeşitli orkestralarda
çalarak kazandığı donanımla perçinlemiş, bir dönem eğitmenlik de yapmış. Yaylı
orkestralar için yazdığı kompozisyonlar ve yaptığı düzenlemelerin yanı sıra
Anadolu Quartet ekibinin bir parçası olarak çok sayıda konsere çıkmış, bir de
albüm kaydetmiş. 2018 yılında ise Ozan Sarıboğa ile “Azerbajian Love Songs” adını
taşıyan bir albüm yayımlamış.
Tabii bunların hepsi popüler kültürün bir tık uzağında duran
işler olduğu için öyle her yerde bangır bangır görmemiş olabilirsiniz. Belki
Utku Barış Andaç’ı Aydilge’nin eşi olarak, birlikte çektikleri videolardan, Aydilge'nin klibinden ya
da sosyal medyadan biliyorsunuzdur.
Geçtiğimiz günlerde yayımlanan yeni teklisi ile Utku Barış Andaç,
bu kendi silahını da elinden bırakmadan zorluyor popüler kültürün kapılarını
zorluyor. Silah derken, yanlış olmasın, kemanından ve klasik müzik eğitiminden
bahsediyorum tabii ki.
Dünyada örnekleri çok; David Garrett, Lindsey Stirling, Jose
Asuncion ilk aklıma gelenler. Her biri birer pop star kadar ilgi gören yeni
nesil keman virtüözleri, klasik müzikle popüler müziği birbirinin içinde
geçiren eserleri çalarken yaptıkları işe bir şov görselliği de getiriyorlar.
Türkiye’de ise Canan Anderson bu işin en fazla bilinen ismi. Örnekler
çoğaltılabilir. Elbette bizde sözsüz müzik her zaman mesafeli karşılandığı için
pop star şöhretinde bir keman sanatçımız henüz yok. İşte Utku Barış Andaç tam
da o boşluğun karşılığı olabilecek bir işle çıkıyor karşımıza.
Bir Ferman Akgül bestesi olan ve Manga’nın ilk “hit”lerinden
biri hafızalarımıza yer eden “Bir Kadın Çizeceksin”i Bach’ın “Toccata and Fugue
In D Minor”ıyla iç içe geçirmiş Utku Barış Andaç ve Atakan Ilgazdağ’ın düzenlemesiyle
çalmış. Kulağa hem çok tanıdık hem çok yeni geliyor ki bildiğim kadarıyla Türkiye'de böyle bir deneme ilk defa yapılıyor. Kemanın zaten tek başına
büyülü sesi, iyi çalan bir müzisyenin elinde doğrudan etki yaratıyor. Keşke
ritim kompozisyonu da daha yaratıcı ve yenilikçi, hatta belki biraz da etnik olsaymış,
çok daha şahane olurmuş.
Bununla birlikte klip, klibin atmosferi ve Utku Barış Andaç’ın
Aydilge tarafından tasarlanan imajı amacına çok uygun. O konudaki önerim ise Andaç’ın
kamerayla daha çok ve daha sıcak göz temasına girmesi olurdu kuşkusuz. Bir
dahaki klibe artık.