Üniversite yıllarında türkü barlarda saz çalarak başladığı müzik macerası, onu geçtiğimiz yıl kazandığı ‘ülkenin en iyi çıkış yapan şarkıcısı’ ödülüne kadar götürdü. İlk albümüyle 2012 yılında bir fenomene dönüşen Mehmet Erdem’le yeni albümünü konuşurken ‘Mehmet Erdem olmak’ üzerine de sohbet ettik.
İrem Derici üçüncü teklisine “İki” adını vermiş. Bana gönderilen teklinin içine İrem’in kendi el yazısı ile düştüğü not, “İki” ismini de açıklıyor: “Tekli tekli giderken, ufak bir kuvvet bulup bu sefer ikiledim.” İki şarkı ve bir farklı versiyonun yer aldığı tekli, geçtiğimiz günlerde DMC etiketiyle yayımlandı.
Derici, O Ses Türkiye ile gelen tanınırlığını doğru bir stratejiyle avantaja dönüştürmeyi başardı ki bu tip yarışmalardan çıkanlar arasında çok az sayıda böyle örnek var. Pop müzik denilen şeyin her şeyden önce iyi bir pazarlama gerektirdiğini bir kez daha görmüş olduk böylece. Sesiniz ve yeteneğiniz, hatta şahane şarkılarınız olsa bile yetmeyebiliyor bazen. Buna karşın içi boş bir ambalajı da en fazla içinin boş olduğu anlaşılana kadar pazarlayabiliyorsunuz. Bereket, Derici her iki tarafta da durmuyor.
Söz ve müziği Hüseyin Boncuk’a ait “Sevgi Olsun Taştan Olsun”, Mustafa Ceceli tarafından düzenlenmiş. Aynı şarkının akustik düzenlemesinde ise Uğurcan sezen imzası var. Hüseyin Boncuk’un tek bir gitar eşliğinde söyleyerek internette paylaştığı “Heyecan” adlı şarkısı keşfedilince, “Sevgi Olsun Taştan Olsun” adıyla İrem Derici’ye nasip olmuş. Boncuk’un bir başka şarkısı, “Büyük Oyun” da Ferhat Göçer’in geçtiğimiz günlerde piyasaya çıkan yeni albümünde yer alıyor.
Eğlenceli, sempatik bir şarkı “Sevgi Olsun Taştan Olsun”. Gündelik dilde hiçbir kullanım yeri olmadığı halde her nedense şarkılarda (fonetik avantajından dolayı olsa gerek) kullanmayı pek sevdiğimiz “yar” kelimesinden hâlâ sıtkınız sıyrılmadıysa; yâni o mevzuya takılmazsanız, gayet severek dinleyip, kolayca eşlik edilebileceğiniz bir pop şarkısı bu. “Düşler Ülkesinin gelgit Akıllı”sındaki “ağır” Sezen Aksu sözlerinden sonra, Derici bu şarkıda adeta siyah tuvaletini çıkarıp renkli, gündelik bir elbise giymiş gibi olmuş. İyi de olmuş. Şarkıdan daha eğlenceli klip ise bu manevrayı bütünler gibi.
Eğlenceli, sempatik bir şarkı “Sevgi Olsun Taştan Olsun”. Gündelik dilde hiçbir kullanım yeri olmadığı halde her nedense şarkılarda (fonetik avantajından dolayı olsa gerek) kullanmayı pek sevdiğimiz “yar” kelimesinden hâlâ sıtkınız sıyrılmadıysa; yâni o mevzuya takılmazsanız, gayet severek dinleyip, kolayca eşlik edilebileceğiniz bir pop şarkısı bu. “Düşler Ülkesinin gelgit Akıllı”sındaki “ağır” Sezen Aksu sözlerinden sonra, Derici bu şarkıda adeta siyah tuvaletini çıkarıp renkli, gündelik bir elbise giymiş gibi olmuş. İyi de olmuş. Şarkıdan daha eğlenceli klip ise bu manevrayı bütünler gibi.
Teklideki ikinci şarkı olan “Zorun ne Sevgilim?”in sözleri Gökhan Şahin tarafından yazılmış, beste ve düzenlemesi ise Emrah Karaduman tarafından yapılmış. Şimdilik geri planda tutulan bu şarkının çekilecek bir kliple birlikte “Sevgi Olsun Taştan Olsun”dan daha fazla yürümesi şaşırtıcı olmayacak. Çünkü hem düzenlemesi daha genç ve ritmik, hem de melodisindeki ince arabesk bu aralar Türkçe dans şarkılarının olmazsa olmazı.
Mehmet Turgut’un fotoğrafı ve Sergen Temel Bayram’ın kartonet tasarımı ilk bakışta daha romantik şarkılar dinleyeceğiniz izlenimi uyandırıyorsa da aldanmayın. İrem Derici kendine pop arenasında bir köşe yapmaya niyetli ve bu uğruda adım adım ilerlerken bu kez sağ gösterip soldan vuruyor.
KASIM 2013
Bengü’nün besteci Zeki Güner’le farklı bir kimya yakaladığı söylenebilir ki bence onun için doğrusu da bu. Zira hem ses hem stil olarak Bengü’yü hiçbir zaman “giderli şarkılar” klasmanına yakıştıramayanlardanım ben. Nitekim özellikle “Yaralı”nın yakaladığı ticari başarı da bunu doğrulamış olmalı ki Bengü bir kez daha bir Zeki Güner şarkısıyla çıktı karşımıza. DMC etiketiyle servis edilen yeni şarkısı “Saygımdan” adını taşıyor. Şarkının düzenlemesi Mustafa Ceceli tarafından yapılmış.
Zeki Güner şarkıları yavaş yavaş ‘nerede duyulsa bestecinin adını hatırlatan şarkılar’ kategorisine girecek gibi görünüyor. Zira bu şarkı da gerek sözleri, gerekse melodik yapısıyla buram buram Zeki Güner kokuyor. Bu bir besteci için önemli bir artı. Bununla birlikte “Saygımdan”, “Yaralı” kadar ticari bir şarkı değil. Muhakkak ki listelere girecek, çalınacak, dinlenilecek; ona şüphe yok. Ancak bir parça daha zor ezber edilecek bir şarkı olduğunu düşünüyorum.
Zeki Güner şarkıları yavaş yavaş ‘nerede duyulsa bestecinin adını hatırlatan şarkılar’ kategorisine girecek gibi görünüyor. Zira bu şarkı da gerek sözleri, gerekse melodik yapısıyla buram buram Zeki Güner kokuyor. Bu bir besteci için önemli bir artı. Bununla birlikte “Saygımdan”, “Yaralı” kadar ticari bir şarkı değil. Muhakkak ki listelere girecek, çalınacak, dinlenilecek; ona şüphe yok. Ancak bir parça daha zor ezber edilecek bir şarkı olduğunu düşünüyorum.
KASIM 2013
Bir dönemin “tavernalar kralı” Hayko’nun oğlu olan Alex, uzun süren sahne tecrübesinden sonra 2005 yılında “Çok Zor” adını verdiği ilk albümüyle geniş kitlelerin karşısına çıkmıştı. Sonrasında elektronik pop ve “rock” denemeleri yaptı, derken 2012 yılında “Yalnız ve Serseri” adlı mini albümüyle tekrar pop sularında yüzmeye başladı. Bugüne dek genellikle kendi yazdığı şarkıları seslendiren Alex, geçtiğimiz günlerde Eğlence Fabrikası etiketiyle dijital platformlarda servis edilen yeni şarkısının da söz ve müziğini kendisi yazmış. “Bir Hikâyem Var” adlı şarkının düzenlemesi Can Algeç imzası taşıyor.
Yine günün modasına uygun olarak gitar üzerinden yürüyen, Akdeniz ritimli bir şarkı dinliyoruz. Kolay dile dolanan ama uçucu bir melodi, ona keza şarkı sözleri. Ancak şarkının önemli bir artısı var: Alex çok temiz ve düzgün şarkı söylüyor. Bu da piyasadaki benzer işlerden birkaç adım öne çıkarıyor bu şarkıyı.
Yine günün modasına uygun olarak gitar üzerinden yürüyen, Akdeniz ritimli bir şarkı dinliyoruz. Kolay dile dolanan ama uçucu bir melodi, ona keza şarkı sözleri. Ancak şarkının önemli bir artısı var: Alex çok temiz ve düzgün şarkı söylüyor. Bu da piyasadaki benzer işlerden birkaç adım öne çıkarıyor bu şarkıyı.
Aslında başından beri hep derli toplu, eli yüzü düzgün işler yapmış Alex’in çok daha fazla ses getirecek işler yapmaması için hiçbir sebep yok. Ancak sahnede yıllarca eğlence müziği yapmış birinin albümlerinde daha farklı işlere yönelmesi, kendini ifade eden şarkılar söylemesi de anlaşılabilir bir tercih.
KASIM 2013
Can Bonomo’nun ikinci albümü “Aşktan Ve Gariplikten” piyasaya çıkalı tam bir yıl oluyor. Bu sürede sadece iki şarkıya klip çekildiği düşünülürse albümün miadını doldurduğu söylenemez. Ben kendi adıma albümde popülere en yakın şarkılardan biri olan “Olmaz Sensiz”in de bir kliple servis edilmesini bekliyordum. Ancak gelin görün ki tekli formatının lüksü tam da bu noktada başlıyor. Bir şarkı yapıyorsunuz ve yeni bir albüm yapmayı beklemeden onu dinleyicilerle paylaşabiliyorsunuz.
Bonomo da öyle yapmış. We Play etiketiyle dijital platformlarda servis edilen “Kara”, incelikli sözleri ve etkili melodisiyle bildik Can Bonomo müziğinin (kendi tabiriyle “İstanbul müziği”nin) sınırları içerisinde dolaşırken, Can Saban’ın şahane düzenlemesiyle göz dolduruyor. Bonomo sevenlerdenseniz, “Kara”ya kayıtsız kalmanız mümkün değil. Üstelik Can kendi stilini de bozmadan, daha net ve temiz söylemiş bu defa. Sözler ilk dinleyişte anlaşılabiliyor.
Bonomo da öyle yapmış. We Play etiketiyle dijital platformlarda servis edilen “Kara”, incelikli sözleri ve etkili melodisiyle bildik Can Bonomo müziğinin (kendi tabiriyle “İstanbul müziği”nin) sınırları içerisinde dolaşırken, Can Saban’ın şahane düzenlemesiyle göz dolduruyor. Bonomo sevenlerdenseniz, “Kara”ya kayıtsız kalmanız mümkün değil. Üstelik Can kendi stilini de bozmadan, daha net ve temiz söylemiş bu defa. Sözler ilk dinleyişte anlaşılabiliyor.
KASIM 2013
Ziynet Sali 2012 Mart’ında piyasaya çıkan “Sonsuz Ol” adlı albümünü, aynı yılın Ağustos ayında yayımlanan “Remix” albümü ve sayısız kliple destekledi ve içinde bulunduğumuz 2013’ün son aylarına dek bir şekilde albümünü yürütmeyi başardı. Üstelik bu araya bir de konser DVD’si sıkıştırdı. Sali’nin bu çalışkanlığına şapka çıkarmamak mümkün değil. Ancak asıl mesele çok da güçlü olmayan şarkıların içini akıllıca bir stratejiyle ve de iyi kliplerle doldurarak albümü bu kadar süre sıcak tutmasındaki ekip başarısı.
Ziynet Sali bu ay itibariyle “Sakin Ol” albümüne son noktayı koymuş olmalı ki geçtiğimiz günlerde albümde olmayan, yeni bir şarkıyla çıkageldi. Söz, müzik ve düzenlemesi Sinan Akçıl imzası taşıyan “Gelemiyorum Yanına”, DMC etiketiyle geçtiğimiz günlerde servis edildi.
Şarkı her bakımdan Akçıl-Sali işbirliğinin ses getirmiş bir diğer şarkısını, “Rüya”yı anımsatıyor; hatta adeta onun devamı gibi. O şarkının 2009 yılında yapıldığı düşünülürse, dönüp dolaşıp aynı formüle sığınmış olmak pek de parlak bir fikir gibi gözükmüyor. Buna karşın bu tarz orta tempo ve İspanyol yürüyüşlü şarkıların modası da kolay kolay geçmiyor bizim topraklarda. Hatta bu aralar her zamankinden daha fazla moda olduğu da söylenebilir. Ziynet Sali’nin sesine ve stiline yakışmadığı da söylenemez. Büyük bir ‘hit’ değil belki ama Sali’yi bir süre daha gündemde tutması işten bile değil. Radyolar çok çalacak, Mete Özgencil imzalı, siyah beyaz bir film tadındaki klip ekranlarda çok dönecek; bu belli. Zaten istenen de bu değil mi?
Şarkı her bakımdan Akçıl-Sali işbirliğinin ses getirmiş bir diğer şarkısını, “Rüya”yı anımsatıyor; hatta adeta onun devamı gibi. O şarkının 2009 yılında yapıldığı düşünülürse, dönüp dolaşıp aynı formüle sığınmış olmak pek de parlak bir fikir gibi gözükmüyor. Buna karşın bu tarz orta tempo ve İspanyol yürüyüşlü şarkıların modası da kolay kolay geçmiyor bizim topraklarda. Hatta bu aralar her zamankinden daha fazla moda olduğu da söylenebilir. Ziynet Sali’nin sesine ve stiline yakışmadığı da söylenemez. Büyük bir ‘hit’ değil belki ama Sali’yi bir süre daha gündemde tutması işten bile değil. Radyolar çok çalacak, Mete Özgencil imzalı, siyah beyaz bir film tadındaki klip ekranlarda çok dönecek; bu belli. Zaten istenen de bu değil mi?
KASIM 2013
Funda Arar’ın son iki albümünde kendini tekrarlamaya başladığını ve onun yeterliliğinde bir şarkıcının daha iddialı, daha dikkat çekici işlere imza atması gerektiğini düşünenlerdendim. Neyse ki Arar nihayet tam da böyle bir işle çıktı karşımıza. Söz ve müziği Sinan Akçıl, düzenlemesi ise Febyo Taşel imzası taşıyan “Hafıza”, geçtiğimiz günlerde hem video, hem de dijital tekli olarak DMC tarafından servis edildi. ENBE Orkestrası’nın da “featuring” yaparak (böyle de bir terim yerleşti korkarım ‘güzel’ Türkçemize, elden ne gelir?) katkıda bulunduğu “Hafıza” Funda Arar kariyerinde parlak bir dönüm noktası olacak gibi görünüyor.
Bir kere şarkı hem derli toplu sözleri (demek ki Sinan Akçıl isterse tutarlı ve mantıklı şarkı sözleri yazabiliyormuş), hem de kıvrak ve akılda kalıcı melodisiyle Akçıl şarkılarının ortalamasından çok daha yukarıda duruyor. İlk dinleyişte dinleyeni kavrıyor ve nicedir içe kapanık ve deyim yerindeyse ‘boğucu’ şarkılarla yorulmuş Funda Arar dinleyicisine de nefes aldırıyor. Hem gayet “catchy”, hem gayet “trendy”, hem de mevsime ve dönemin popüler müzik eğilimlerine uygun, yani neresinden baksanız ticari bir şarkı. Buna karşın Funda Arar bu şarkıyı söylerken hem kendi çizgisini korumuş, hem de ‘yeni’ bir iş yapmış gibi görünüyor. Bütün bunları üst üste koyunca da ortaya çıkan işin ne kadar doğru olduğu görülüyor.
Nihat Odabaşı tarafından çekilen ve görsel estetik açısından epeyce gösterişli olan klibini de işin içine katarsak, “Hafıza”nın 2013 sonbaharının sürpriz ‘hit’i olduğunu söylemek yanlış olmaz.
Nihat Odabaşı tarafından çekilen ve görsel estetik açısından epeyce gösterişli olan klibini de işin içine katarsak, “Hafıza”nın 2013 sonbaharının sürpriz ‘hit’i olduğunu söylemek yanlış olmaz.
KASIM 2013
(25 Kasım 2013 tarihinde Milliyet Sanat dergisi internet sitesinde yayımlanmıştır.)
Tozan Alkan, kartvizitine şairlik, çevirmenlik, okutmanlık, dergi yayın yönetmenliği gibi pek çok meslek sığdırmışlardan. Birbiriyle ilintili işler aslında hepsi. Bir nevi söz işçisi, dil emekçisi de denilebilir, tek bir sıfat aramak gerekirse. Alkan, geçtiğimiz günlerde yayımlanan ilk albümüyle kariyerine müzisyenlik titrini de ekliyor. Tozan Alkan’ın Ütopya Müzik etiketiyle piyasaya sürülen albümü “Uçurumlar Arasında” adını taşıyor.
Bildiğim kadarıyla Türk popüler müzik tarihinde bir başka örneği daha yok. Evet, Ümit Yaşar Oğuzcan gibi, Murathan Mungan gibi kimi şairler, şarkı sözü de yazdı kimi zaman. Öte yandan ünlü şairlerin dizeleri çok kez bestelendi, notalarda buluşturuldu ama bu başka bir şey. Tozan Alkan bu albümde bir kısmı kendisine, bir kısmı ise başka şairlere ait şiirleri bestelemekle kalmamış, bir de mikrofon karşısına geçip seslendirmiş. Sadece bu bile bu albümü Türkçe müzik tarihinde ayrı bir yere koymaya yetiyor.
On şarkıdan oluşan bir albüm bu. Bestelerin tamamı Tozan Alkan’a ait. Albümde şiirleri bestelenen şairler arasında ise Tozan Alkan’ın yanı sıra Şükran Kurdakul, Muzaffer İlhan Erdost, Hasan Hüseyin Korkmazgil, Abdülkadir Bulut, Şeref Bilsel, Erdoğan Alkan gibi yakın dönemin ve günümüz çağdaş Türk şiirinin önemli isimleri var. Albümün müzik yönetmenliğini Ali Nafile, aranjörlüğünü ise Ayhan Orhuntaş yapmış. Şarkılar beş parça enstrümandan oluşan ‘butik’ bir ekip tarafından icra edilmiş.
Şiir bestelemek hiç kolay değildir; bilen bilir. Çünkü şiir, kendi ritmi ve hatta melodisi olan, her okuyanın zihninde başka türlü tınlayan bir yazın türüdür ve dahi teknik olarak da her mısra notaya gelmez. Şiire zeval vermeden onu notalarla buluşturmak herkesin harcı değildir. Nitekim bu konuda yapılmış iyi örnekler kadar kötü örnekler de çoktur Türkçe müzik tarihinde. Tozan Alkan, uzun yıllardır şiirle, edebiyatla, kelimelerle olan mesaisi sayesinde olsa gerek, soyunduğu bu zor işin üstesinden rahatlıkla gelmiş. Bu albümde şarkılara dönüşen şiirler sakatlanmamış, eksilmemiş. Üstelik son derece sade düzenlemeler ve icralarla da sazın söze çelme takmasının önünde durulmuş.
Bir parça eski günleri, Anadolu-pop yıllarını, Fikret Kızılokların, Cem Karacaların, Mazhar-Fuat-Özkanların, Hümeyraların ilk dönem şarkılarını anımsatan şarkılar bunlar. Elektronik seslerden, günümüz ritimlerinden nasibini almamış düzenlemelerde bunun büyük payı var tabii. Tozan Alkan’dan bir şarkıcı iddiası beklemiyorsunuz zaten şarkıları dinlerken. O, şiirlerin sesi bu albümde; öyle dinliyorsunuz. En önemlisi, melodiler kulağınızda dolanır dururken, sözün tadına da varabilmenin, iyi sözleri olan şarkılar dinlemenin lüksünü yaşıyorsunuz.
Behzat Ç. Dizisinin son bölümünde çalınarak kulaklara yer eden “Umut Gelmez Zamansız” başta olmak üzere, “Âşık Der ki”, “Söze Geç Kalan Çocuk” ve sert sözleriyle “Feyzullah”, ilk dinleyişte dikkat çeken şarkılar. Pek de albenisi olmayan, içeriği hakkında bir fikir vermeyen, nedense özensiz kapak tasarımı sizi yanıltmasın. Şairin şarkılarına/şiirlerine kulak kabartın.
Hakkımda
Yavuz Hakan Tok
Müzik Yazarı / Eleştirmen / Arşivci
Müzik Yazarı / Eleştirmen / Arşivci
2001 yılında Bir Zamanlar adlı internet sitesinde müzik yazıları yazmaya başladı. Yanı sıra yazıları, Zip İstanbul, Koara, İkinci Kanal, Caretta, Mezun Life, Popüler Tarih dergilerinde, Bugün gazetesi ve Milliyet gazetesinde yayımlandı.
Bu Hafta Çok Okunanlar
-
(1984'ten Bugüne) Sezen Aksu'nun yeni albümünün piyasaya çıktığı bugünlerde, Türk popunun efsane albümlerinden "Sen Ağlama&q...
-
(Milliyet Sanat dergisi Şubat 2023 sayısında ve 5 Şubat 2023 tarihli Milliyet gazetesinde yayımlanmıştır.) 1997 yılında bir vesileyle Pre...
-
MABEL MATİZ - "FATİH" “Yahu bu ne? Bu zamanda 25 şarkılık albüm mü olur? Kim dinleyecek bunu?” “Şarkıların hepsi birbirine benz...
-
"BAZEN SIĞ, BAZEN DİBİ YOK" Hande Yener albümleri/şarkıları hakkında yazmayı seviyorum, o belli. Neredeyse her albümünü yazmışım. ...
-
Bir sayım günüydü. Eve hapis olmuştuk. Sayım memuru ha geldi ha gelecekti. Anneannem, içi saman dolu boz ala boz renkli misafir odası ko...
Arşivden
-
Yabancı Gelin Sonia, Türkiye'de nasıl ünlü bir sinema oyuncusu ve şarkıcı oldu?.. Yetmişlerde ona kim, neden açık çek verdi? Dillere...
-
ENBE ORKESTRASI - "SENDEN KIYMETLİ Mİ?" Bütün tartışmalara, eleştirilere rağmen popüler müzik piyasasında ENBE damgası vurulmuş ...
-
"Hani Peter Pan masalı gibi bir hayal dünyası vardır ya; orada kötülük yoktur, orada ihanet yoktur, orada acı çekilmez. Bizim şarkılar...
-
MABEL MATİZ - "FATİH" “Yahu bu ne? Bu zamanda 25 şarkılık albüm mü olur? Kim dinleyecek bunu?” “Şarkıların hepsi birbirine benz...
-
MUSTAFA BOZKURT – “YOL” Esinlenme, etkilenme, ilham alma, sanatın her dalında bir çıkış noktası olabilir. Önünde bir örneği, daha önce yap...